PROJEKT GRAMY ZMYSŁAMI
data dodania: 2023-05-05
Kwietniowe zadanie z Ogólnopolskiego Projektu „Gramy zmysłami” – to „Smak i węch”, realizowane na wybranych zajęciach logopedycznych, rewalidacyjnych i gimnastyki korekcyjnej.
• Język służy nam nie tylko do mówienia. Jest to również główny narząd smaku. Nierozerwalny ze zmysłem smaku jest zmysł węchu.
• Zmysły węchu i smaku odgrywają bardzo ważną rolę w życiu człowieka.
• Pomagają nam przetrwać i zapewniają nam podstawowe informacje płynące z otaczającego nas świata.
• Zmysł smaku dostarcza nam informacji o smakach: słodkich, gorzkich, kwaśnych, słonych.
• Węch, powonienie to jeden z dwóch, obok smaku, zmysłów chemicznych, dzięki któremu pielęgnujemy wiele wspomnień i uczymy się.
• Percepcja węchowa pozwala nam na wykrywanie, rozpoznawanie
i zapamiętywanie zapachów.
• Zapachy łączą się z emocjami, takimi jak: radość, strach, smutek, szczęście. Odgrywają ważną rolę w naszej pamięci, nastroju i emocjach. Zmysł węchu jest ściśle powiązany z pamięcią.
• Dobry nos jest nam potrzebny do rozpoznania smaku potrawy, ale chroni nas także przed niebezpieczeństwem, np. pożarem i nieprzyjemnymi wrażeniami płynącymi do naszego organizmu.
• Zapach i smak są ze sobą połączone. Jedno bez drugiego nie funkcjonuje w pełni.
• Dlatego tak duże znaczenie ma wspomaganie rozwoju powonienia
i smaku od najmłodszych lat.
• Najcenniejsze dla dzieci jest doświadczanie, dlatego należy wykorzystywać każdą możliwą okazję do tego, by obcować
z najrozmaitszymi zapachami i smakami.
• Nie trzeba szukać daleko – w najbliższym otoczeniu jest ich przecież mnóstwo! Jedne są przyjemne, inne trochę mniej ale wszystkie są ważne.
Na naszych zajęciach również rozwijaliśmy te dwa zmysły
i mieliśmy przy tym świetną zabawę.
Zobaczcie sami, zapraszamy na fotorelację.














































